Titanic Søsættes
Læs om dagen hvor Titanic søsættes
Onsdag den 31. maj 1911, er dagen hvor RMS Titanic bliver søsat fra Harland & Wolff i Belfast i Irland. Få den detaljerede historie om selve dagen her.
Dagen var en meget speciel dag for skibsbyggerne. I løbet af dagen er flere tusinder mennesker ankommet til skibsværftet for at se White Star Lines nybygning nr. 401 – Titanic blive søsat. Skroget af verdens største liner tårner sig op foran de 100.000 mennesker. White Star Line havde i dagens anledning lejet den lille damper Duke Of Argyll til de ca. 100 pressefolk, som skulle dække begivenheden. Vejret er i dagens anledning skyfrit og klart og der er en sydlig brise der forudsagde en let krusning på vandet som fik flagene på den store portal kran til blafre i fuld længde. her havde man det engelske Union Jack på den ene side, det amerikanske Stars and Stripes på den anden siden og i midten White Star Lines husflag.
Ved søsætningen havde White Star Line, altid haft en tradition ikke at døbe deres skibe, med en champagneflaske smidt mod skibssiden. Denne gang skulle heller ikke være en undtagelse.
Kort før kl. 12:00
Kort før kl. 12 ankommer Lord William Pirrie og hans hustru Margaret, som begge havde fødselsdag denne dag, som tager imod en gruppe vigtige mennesker i Harland & Wolffs modtagelses kontor. Disse bestod af ingen ringere af John Pierpont Morgan, Joseph Bruce Ismay, E.C.Grenfell, Harold Sanderson, Charles F. Torrey med flere og disse kan nu gå ud på den VIP-platform som er opstillet til disse specielt indbudte mennesker. Opstillingens platformen stod foran The Arrol Gantry som var et stålportal, der omgav de to beddinger på Harland og Wolff. Denne gigant portalkran blev opført i 1908 af Sir William Arrol & Co. fra Glasgow, som også havde bygget Tower Bridge og Humber Bridge. Vægten af denne portalkran vejer 6.000 tons, er 256 meter lang, 82 meter bred og 70 meter høj. Denne er højere end Westminster Abbey i London. Portalkranen var udstyret med fire elektriske elevatorer, en central roterende kran og tre rækker af elleve tårne. Mellem hver række var der 37 meter og mellem hvert tårn var der 24 meter. Denne store kran var i brug indtil den blev revet ned i 1960’erne.
Lord Pirrie drøftede de sidste formalinger sammen med Charles Payne som var ansvarlig for at søsætningen forløb som den skulle. Et rødt flag blev hejst i Titanic’s agterstavn, som betød at søssætningen snart ville finde sted. Samtidig blev en raket affyret, som en advarsel til alt trafik i floden, om at holde afstand. Pirrie og Payne undersøgte nøje trykket til udløsningsmekanismen og sikre at alt forløb som det skulle.
Kl. 12:05
Kl. 12:05 blev to raketter fyret af og 8 min efter fulgte en tredje. Dette var for at advare, at man snart ville sende det 26.000 tons tunge skrog i vandet. Kl. 12:15 skete det, som alle havde ventet på, Charles Payne kunne endelig råbe ”Release the Launch Trigger”. Dette var en anordning der holdt Titanic’s skrog på plads så det ikke kunne glide i vandet. Få sekunder efter begynder det 269 meter lange, frisk malede skib, og bevæge sig ned i sit naturlige element. Med en “topfart” af 12 knob tog Titanic turen fra bedding til vand inden 6 store ankerkæder og to bunker kabelslæb der hver vejede 90 tons hver stoppede hende. Der blev brugt 22 tons fedt, sæbe og olie og hun gled i vandet på 62 sekunder.
Søsætningen bliver tiljublet og overværet af over 100.000 mennesker. Folk stod overalt og det var ikke kun byens tilskuere og journalister, der var begejstrede men specielt også de tusindevis af skibsbyggere der havde lagt krop, sjæl, blod og tårer i menneskeligheds mest prægtige skib til dato.
De mænd, der havde været med fra kølen blev lagt til dette øjeblik, hvor forvandlingen fra død stålklippe til en levende sjæl var komplet. Dette må have været et bevægende syn og se hende bevæge sig for den første gang.
James Dobbin
James Dobbin mister livet i forbindelse med søsætningen af Titanic. James Dobbin var en central figur i søsætningen af Titanic. Som leder i White Star Line, spillede han en afgørende rolle i planlægningen og gennemførelsen af denne historiske begivenhed.
En dødsulykke ved søsætningen
Desværre skete der en ulykke da James Dobbin på 43 år fik en af de store træstykker, der holdt Titanic på plads ned over sig. Han prøvede og få den fjernet med en sav, men da den kollapser får den uheldigvis ned over sine ben og bliver slemt kvæstet. Han blev hurtigt trukket væk af sine kollegaer og bragt i sikkerhed. Hurtigt bliver en værkfører tilkaldt og James Dobbin bliver herefter kørt væk i en ambulance og kørt til Royal Victoria Hospital til en øjeblikkelig operation. Desværre dør han dagen efter af sine kvæstelser og chok.
Billet til søsætningen
Efter søsætningen er der middag på det splinter nye RMS Olympic, da hun samme dag, var blevet overdraget til White Star Line.
Det skal siges at en ubrugt søssætnings billet til søsætningen af Titanic blev den 15. April 2012 solgt for 35600 britiske pund hos aktionshuset Bonhams i New York. Det er den eneste ubrugte billet man kender til, og denne blev solgt til en amerikansk samler. Der findes andre der søsætningsbilletter, der er solgt, som er brugte. Disse er solgt til en hel anden pris for omkring 10.000 britiske pund
Animationsvideo af søsætningen
Titanic Honor and Glory har lavet denne fantastiske animationsvideo af søsætningen. Se den på Youtube eller herunder.